نفوذ پرخطر پرفلوئوروآلکیل و پلی فلوئوروآلکیل (PFAS) به مواد غذایی در صنعت بسته بندی!!

مطالعه‌ای که اخیراً در Environmental Science & Technology Letters منتشر شده است، نشان می‌دهد که مواد  پرفلوئوروآلکیل و پلی فلوئوروآلکیل با نام اختصاری (PFAS) که زمانی برای استفاده در بسته‌بندی مواد غذایی ایمن تلقی می‌شدند به مواد سمی تجزیه می‌شوند که می‌تواند به غذا و محیط ما نفوذ کند. با توجه به خطرات ناشی از مولکول‌های کوچکتر PFAS مانند PFOA و PFOS در تماس با غذا، شرکت‌های متعددی به استفاده از PFAS پلیمری بزرگتر در بسته‌بندی‌های فست فود خود، روی آورده‌اند تا آن‌ها را در برابر آب و چربی مقاوم کنند. این PFAS های پلیمری به عنوان گزینه های “ایمن تر” معرفی می شوند، زیرا این مواد بی اثر و سنگین تر از آن هستند که از محصولات خارج شوند.

با این حال، این مطالعه اولین شواهدی را ارائه می‌کند که نشان می‌دهد PFAS پلیمری مورد استفاده در بسته‌بندی مواد غذایی به مولکول‌های کوچک‌تری تجزیه می‌شود که هنوز مضر هستند و می‌توانند به مواد غذایی و محیط‌زیست نفوذ کنند.

مارتا ونیر، یکی از نویسندگان و استاد دانشگاه ایندیانا، می گوید: «مشخص است که پلیمرها چندان بی ضررنیستند که صنعت PFAS روی آن‌ها حساب می‌کرد. استفاده از آن‌ها در بسته بندی مواد غذایی همچنان خطرناک است و  باعث ایجاد مواد مضر و پایدار بر روی مواد غذایی که ما می‌خوریم، می‌شود.

محققان 42 بسته بندی کاغذی جمع آوری شده از رستوران های فست فود در تورنتو را آزمایش کردند. (6,2 fluorotelomer alcohol ) موجود در PFAS  فراوان ترین ترکیب شناسایی شده در این نمونه ها بود. PFAS موجود در نمونه‌ها می‌تواند به این ترکیب تبدیل شود.

 محققان دریافتند که غلظت PFAS پس از نگهداری محصولات به مدت دو سال در شرایط عادی (در دمای اتاق و در تاریکی) تا 85 درصد کاهش می یابد. بیشتر این کاهش با تجزیه PFAS پلیمری و اضافه شده به بسته بندی فست فود مطابقت دارد. این نتایج با ادعاهایی که PFAS پلیمری غیرمتحرک هستند و خطرآفرین نمی باشد، در تضاد است.

 برخی از مولکول‌های کوچکتر PFAS با طیف گسترده‌ای از آسیب‌های جدی سلامتی، از سرطان گرفته تا چاقی و پیامدهای شدیدترمانند COVID-19 مرتبط بوده‌اند و آب آشامیدنی میلیون‌ها نفر را آلوده می‌کنند. تنها بخش کوچکی از هزاران PFAS از نظر سمیت آزمایش شده‌اند و همه PFAS (از جمله پلیمرها) یا در محیط بسیار پایدار هستند یا به PFAS بسیار پایدار تجزیه می‌شوند.

 این نگرانی‌ها  ایالت ایالات متحده را بر آن داشته است که PFAS را از اکثر بسته‌بندی‌های مواد غذایی ممنوع کنند و زنجیره‌های بزرگی مانند مک‌دونالدز (Mcdonald’s ) و چیک‌فیل (Chick-fil-A ) متعهد شده‌اند تا سال 2025 بدون PFAS شوند.

آرلین بلوم، مدیر اجرایی مؤسسه سیاست علوم سبز، یکی از نویسندگان این مقاله گفت: «پیشرفت زیادی در جهت حذف تدریجی PFAS، از جمله پلیمرها، از بسته بندی فست فود در ایالات متحده صورت گرفته است. با این حال، این مطالعه، ایمنی PFAS پلیمری را برای بسیاری از کاربردهای آن زیر سوال می برد. بهترین اقدام برای محافظت از کودکان و نسل‌های آینده حذف کل انواع مدل های  PFAS از همه موارد غیر ضروری، از بسته‌بندی مواد غذایی گرفته تا کاپشن‌های بارانی، در اسرع وقت است.

 

Reference: “Per- and Polyfluoroalkyl Substances in Canadian Fast-Food Packaging” by Heather Schwartz-Narbonne, Chunjie Xia, Anna Shalin, Heather D. Whitehead, Diwen Yang, Graham F. Peaslee, Zhanyun Wang, Yan Wu, Hui Peng, Arlene Blum, Marta Venier and Miriam L. Diamond, 28 March 2023, Environmental Science & Technology Letters.
DOI: 10.1021/acs.estlett.2c00926

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *