مستربچ آنتی بلاک

همانطور که می‌دانیم در صنعت، هیچ پلیمری به تنهایی قابلیت کاربرد به عنوان محصول را ندارد. زیرا نمی‌تواند دقیقا تمام خواص مورد نیاز ما را در محصول مورد نظر ایجاد کند. پس لازم است افزودنی‌­های مختلفی به پایه پلیمری اضافه شوند تا خواص منحصربفردی را به آن ببخشند. در اینجاست که صحبت از مستربچ می­‌شود. مستربچ­‌ها به ترکیب موادی مثل پیگمنت‌ها، تقویت‌کننده‌ها و افزودنی‌ها با پلیمر پایه گفته می‌شود. اغلب میزان مستربچ برای تولید محصولات مختلف ثابت نیست و برای هر محصول به نسبت مورد نیاز از مستربچ‌ها استفاده می‌شود. بسته به کاربرد و خواص مورد نظر محصول نهایی از پایه‌­های مختلف پلیمری نظیر PE، PP،PET و… و افزودنی­‌هایی نظیر آنتی بلاک، آنتی استاتیک، تاخیراندازنده شعله و… استفاده می‌­شود. همچنین با توجه به ماهیت غیرقطبی پلیمر پایه و قطبی بودن اکثر افزودنی­‌ها، لازم است کمک فرآیندهایی نیز بسته به ساختار دیگر مواد به سیستم اضافه شود. صنعت مستربچ امروزه در سراسر دنیا رو به پیشرفت می­‌باشد، همچنین دسترسی و استفاده از مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از کارخانجات تولیدی را آسان نموده است. همینطور در ایران نیز می‌­توان گفت این صنعت رو به رشد به بسیاری از صنایع تولیدی از لوازم خانگی گرفته تا خودروسازی کمک شایانی در فرآیند تولید کرده است.

مستربچ آنتی بلاک

از جمله کاربردی­‌ترین مستربچ­‌هایی که امروزه در بسیاری از کارخانجات تولید می­‌شود، مستربچ آنتی‌­بلاک است. عوامل آنتی بلاک همانطور که از نام آن‌ها پیداست در صنعت فیلم‌های بسته­‌بندی به ویژه نایلون، برای جلوگیری از چسبیدن فیلم‌­ها به یکدیگر در طول فرآیند، زمان استفاده، زمان نگهداری به صورت رول و یا هنگام حمل و نقل استفاده می‌­شوند. فیلم­‌های پلیمری به دلیل نیروی واندروالس بین آن‌ها تمایل دارند به یکدیگر بچسبند (بلاک شوند) که این امر باعث سخت جدا شدن آن‌ها از یکدیگر و دشواری کار با آن‌ها می­‌شود. افزایش دما، فشار و زمان فرآیند، همگی تمایل فیلم‌­ها به چسبیدن به یکدیگر را افزایش می­‌دهند.

تمایل به بلاک شدن یا نشدن به عنوان نیروی لازم برای جدا کردن دو لایه از فیلم در دما و فشار مشخص اندازه‌­گیری می­‌شود. مستربچ‌های آنتی بلاک بر پایه PE اغلب در کیسه‌­های PE (نایلون و نایلکس) و مستربچ­‌های آنتی بلاک بر پایه PP در فیلم­‌های BOPP و CPP به کار می­‌روند. همچنین برای تولید کیسه­‌های از جنس PE اغلب از گریدهای LDPE و LLDPE استفاده می‌­شود.

بسته به میزان مورد نیاز از خاصیت آنتی بلاکی، معمولا بین 0.5 تا 2 درصد مستربچ آنتی بلاک در فرمولاسیون استفاده می‌­شود. عملکرد ترکیبات آنتی بلاک به این صورت هست که پس از افزودن آن‌ها به فیلم­‎های پلیمری، این عوامل به سطح فیلم مهاجرت کرده و با ایجاد زبری و سطح ناهموار مانع از چسبیدن لایه­‌های فیلم به یکدیگر می‌­شوند. افزودنی­‌های مهاجرت کننده مانند آمیدها اگر در دوزهای بالا مصرف شوند، می­‌توانند باعث ایجاد مشکلاتی مانند لغزندگی مارپیچ اکسترودر، چسبندگی ضعیف چاپ، عایق بندی و استحکام چسبندگی ضعیف شوند. نیروی مقاومت در برابر لغزش دو سطح فیلم در تماس بر روی یکدیگر زمانی که سطوح صاف هستند (در تماس نزدیک در یک منطقه وسیع) بسیار بیشتر از زمانی است که دو سطح ناصاف هستند. هرچه مقاومت در برابر لغزش بیشتر باشد، مقدار COF (دشواری نسبی که با آن یک سطح روی سطح مجاور می لغزد) بالاتر است. عوامل آنتی بلاک با زبر کردن سطح فیلم و با کاهش ضریب اصطکاک، مانع از بلاک شدن دو لایه فیلم می­‌شوند.

کاربردها

فیلم‌­های حاوی آنتی بلاک برای کاربردهای مختلف بسته­‌بندی از جمله موارد زیر به کار می­‌روند:

  • فیلم­‌های بسته­‌بندی یک لایه و چندلایه
  • فیلم­‌های OPP و BOPP
  • فیلم­‌های کشاورزی
  • فیلم­‌های حبابی
  • کیسه­‌های خرید و کیسه‌­های زباله
  • کیسه­‌های کالاهای صنعتی
  • انواع نایلون شرینک صنعتی
  • غذاهای یخ زده
  • پوشاک

در تولید قطعات تزریقی نیز به منظور سهولت فرآیند و بهتر جدا شدن قطعه از قالب از افزودنی آنتی بلاک استفاده می­‌شود. همچنین این مستربچ‌ها جهت کاهش اصطکاک بین قطعات پلاستیکی تولید شده مانند انواع سرنگ و دیگر تجهیزات پزشکی کاربرد دارند.

انواع آنتی بلاک

افزودنی‌­های آنتی بلاک در دو نوع معدنی و آلی وجود دارند. هرکدام از این دو دسته، خواص، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. قیمت پودر آنتی بلاک از نوع معدنی نسبت به نوع آلی عموما کمتر می باشد. همین دلیلی شده است که میزان فروش پودر آنتی بلاک از نوع معدنی نسبت به نوع آلی بالاتر شود. اما لازم است برای خرید پودر آنتی بلاک موارد مهم‌تری نیز در نظر گرفته شوند. مواردی همچون میزان شفافیت لازم، درصد استفاده برای اثر بخشی مطلوب، ضخامت فیلم، کیفیت پراکندگی افزودنی در زمینه و اینکه آیا رنگدانه وجود دارد یا خیر به منظور تعیین نوع پودر افزودنی آنتی بلاک بسیار مهم هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره فنی در رابطه با مستربچ آنتی بلاک با کارشناسان ما در واحد فروش شرکت فناوران رنگدانه سپاهان در ارتباط باشید.

 

 

4 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *