فرمولاسیون‌های خاص پوشش‌های یورتان و خواص آن‌ها برای کاربردهای مختلف

کاربردهای عمومی

با کوشش‌های بایر و همکارانش، پوشش‌های یورتان در اروپا و بخصوص در آلمان در زمینه‌های مختلف صنعتی کاربردهای بسیار وسیعی یافته‌اند. از زمان جنگ جهانی دوم که هواپیماهای آلمانی با رنگ‌های یورتانی پوشش داده شدند، استفاده فزاینده از پوشش‌های یورتان برای کاربردهای صنعتی توسعه یافته است. کاربردهای عادی این پوشش‌ها مصارف پوششی: تجهیزات کوره‌های آهنی، مخازن ذخیره روغن و گازوئیل، انبارهای نفتکش‌های اقیانوس‌پیما، سطوح داخلی و خارجی وسایط نقلیه ریلی و چرخی و تجهیزات نقل و انتقال را شامل می‌گردد. مصارف دیگر این پوشش‌ها کاربردهای الکتریکی نظیر روکش سیم، لاک برای کف‌پوش‌های چوبی و سطوح بتنی، پوشش داخلی برای مخازن ذخیره آبمیوه، شیره قند و موارد مشابه را شامل می‌گردد. پوشش‌های یورتان به خاطر مقاومت عالی در برابر سایش و مواد شیمیایی و همچنین جلای خیلی خوب خود برای پوشش کف چوبی یا بتنی استادیوم‌ها، هتل‌ها، مدارس و کارخانجات مورد استفاده قرار می‌گیرند. پوشش‌های منعطف یورتان نیز برای کاربرد روی چرم، لاستیک، منسوجات و سایر مواد نرم مصرف روزافزونی یافته‌اند.

پوشش‌های یورتانی بر روی انواع چوب، دارای خواص برجسته‌ای مانند جلا و براقیت خیلی زیاد، دوام بسیار زیاد و مقاومت در برابر عوامل شیمیایی و حلال‌ها، مقاومت عالی در برابر صدمات و سهولت نظافت را دارد.

پوشش‌های بتن

اکثر پوشش‌های گفته شده در بخش پوشش‌های چوب، برای کاربرد روی بتن نیز مناسب هستند. برخی خواص که پوشش‌های یورتان را برای این مصارف مناسب می‌سازد شامل: مقاومت عالی در برابر سایش و فرسودگی، مقاومت خیلی خوب در برابر حلال‌ها و مواد شیمیایی، چرک‌تابی و ظاهر عالی، مقاومت زیاد در برابر قارچ و کپک‌زدگی هستند. کف‌های بتنی در کارخانجات، ساختمان‌های عمومی، انستیتوها و آزمایشگاه‌ها، مخازن ذخیره بتنی یا آجری، بلوک‌های بتنی، دیوارهای گچی و آهکی، استخرهای شنا و رنگ‌های ترافیک و … کاربردهای پیشنهادی برای پوشش‌های یورتان می‌باشد. تمام مواد آلاینده نظیر چرک، گریس و روغن، بایستی قبل از پوشش سطح زدوده گردد.

پوشش‌هایی برای فلزات

نوعی از پوشش‌های یورتان برای محافظت فلزات در دسترس است که انتخاب آن‌ها به مقدار زیادی به نوع و شدت تاثیر عوامل محیطی بستگی دارد. برای محافظت فلزات در مقابل تماس مداوم شیمیایی، سیستم‌های دوجزئی با دانسیته شبکه‌ای بالا، بر پایه پلی‌استرها، پلی‌اترها یا کوپلیمرهای استایرن آلیل الکل مناسب‌تر هستند. برای محافظت در برابر رطوبت، محلول نمک و عوامل شیمیایی ضعیف‌تر،پوشش‌های یورتانی بر پایه روغن کرچک، پلی‌اترها و پلی‌استرهای کم‌شاخه‌تر، می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. چربی‌ها بایستی از سطح فلز زدوده شود و ترجیحاً عملیات سند بلاست روی آن‌ها انجام گیرد.

پوشش‌های یورتان برای کاربردهای الکتریکی

خواص الکتریکی خوب و سهولت کاربرد پوشش‌های یورتان -پلی‌استر به صورتی است که به‌راحتی در موارد الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از مزایای بارز این سیستم‌ها، سهولت لحیم‌کاری سیم‌های پوشش یافته با این مواد می‌باشد. این روکش‌ها معروف به روکش‌های قابل لحیم‌کاری بر پایه پلی‌استرها و یک پلی‌ایزوسیانات بلوکه شده با فنل هستند. البته این پوشش‌ها برای سایر مصارف الکتریکی غیر از روکش سیم نیز قابل کاربرد هستند. این سیستم‌های پلی‌استر-پلی‌ایزوسیانات به عنوان لاک‌های آغشته‌سازی برای پارچه‌های بافته الیاف شیشه و پنبه، لاک برای موتورها و کندانسورها، لاک برای کاغذ و فویل و به عنوان روکش برای سیم مسی مناسب هستند.

لاک‌های آغشته‌سازی برای کاربردهای عایق‌کاری الکتریکی، موادی نظیر کاغذ، پنبه، رایون، الیاف شیشه، ابریشم و غیره را می‌توان با پوشش‌های یورتان آغشته نمود. محلول پوشش را می‌توان به روش‌های پوشش‌کاری با تیغه، غوطه‌وری و غلتک مورد استفاده قرار داد و پخت آن نیز می‌تواند در دمای اتاق یا دماهای بالاتر انجام گیرد.

پوشش‌های چرم

پوشانیدن چرم با استفاده از پوشش‌های یورتانی نظیر فرایندی است که در مورد منسوجات به کار می‌رود. در این مورد به منظور جلوگیری از نفوذ پوشش یورتان در چرم از یک پوشش اولیه استفاده می‌شود. چرا که در غیر این‌صورت گروه‌های ایزوسیانات عمل نکرده با پروتئین چرم (کلاژن) واکنش انجام داده که این باعث ایجاد اتصالات عرضی و شکننده شدن سطح حاصله می‌گردد. پوشش‌های اولیه متعددی بر پایه روغن کرچک دمیده شده و پیش‌پلیمرهای روغن کرچک پلی‌ال نظیر POLYCIN وجود دارند که در مورد اکثر سطوح چرمی می‌توان از آن‌ها استفاده نمود. در حال حاضر، به طور گسترده‌ای از پوشش‌های بر پایه روغن کرچک و پلی‌اترها برای چرم براق استفاده می‌شود. با این پوشش‌ها سطوح چرمی خواص شفافیت و مقاومت عالی در برابر سایش و عوامل جوی پیدا می‌کنند. البته استفاده از پوشش‌های یورتانی فقط به چرم براق محدود نمی‌شود و با به‌کارگیری آن‌ها در مورد سطوح چرمی دیگر می‌توان انواع نامرغوب چرم را به محصولاتی با خواص عالی تبدیل نمود.

 

واحد تحقیق و توسعه شرکت فناوران رنگدانه سپاهان

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *