صنعت در حال توسعه کشاورزی با پلیمر

استفاده از پلیمرها در صنعت کشاورزی در مقیاس قابل توجهی در اوایل دهه 1950 آغاز شد، زمانی که پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE) به عنوان جایگزین کاغذ برای مالچ کردن سبزیجات استفاده شد. در صنعت کشاورزی، پلیمرها در طیف وسیعی از کاربردها، از خاک برای کاشت محصول گرفته تا فیلم­ های گلخانه­ ای و در نهایت بسته­ بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می­ گیرند. از این رو پلیمرها از جمله پلی ­اتیلن تحول عظیمی در صنعت کشاورزی و باغداری ایجاد کردند.

این مواد نه تنها به عنوان جایگزینی برای مواد سنتی، بلکه به عنوان یک تکنولوژیکی پیشرفته در رشد سبزیجات و محصولات کشاورزی، ساخت و ساز انبار برای محصولات زراعی و حیوانات و در تجهیزات کشاورزی و فناوری زهکشی شناخته شده­ اند.

استفاده از مواد پلیمری در مزارع و حفاظت از گیاهان به چهار بخش تقسیم می شود:

  • پلیمرها در مزارع کشاورزی (خاک برای کاشت گیاهان)
  • پلیمرها در حفاظت از گیاهان (سموم برای دفع آفات گیاهان)
  • مواد پلیمری ساخت مزارع (فیلم­ ها برای پرورش گیاهان در گلخانه)
  • پلیمرها در مدیریت آب مزارع (لوله­ های آبیاری گیاهان)

اهداف استفاده از تکنولوژی مهندسی پلیمر در کشاورزی و باغبانی بر روی رشد سریع­ تر، بیشتر و بهتر گیاهان در فضای کمتر و با هزینه کمتر، متمرکز شده است. همچنین مواد پلیمری هوشمند و سیستم­ های انتقال هوشمند به صنعت کشاورزی برای مبارزه با ویروس ­ها و سایر پاتوژن­ های محصول کمک می­ کنند. پلیمرهای عامل­ دار شده نیز جهت افزایش اثر آفت­ کش­ ها و علف­ کش ­ها و محافظت غیرمستقیم از محیط زیست از طریق فیلترها یا کاتالیزورها برای کاهش آلودگی و پاکسازی آلاینده های موجود مورد استفاده قرار می­ گیرند. همچنین مواد پلیمری به عنوان ماکرومولکول‌های واکنش‌پذیر در فرمولاسیون‌های کنترل‌شده مواد شیمیایی کشاورزی مختلف برای کاهش میزان انتشار این مواد شیمیایی در محیط مورد استفاده قرار می ­گیرند.

انواع گوناگون از لوله­ های PE در اغلب کارهای کشاورزی و گلخانه­ ای در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرند. در گذشته کشاورزان برای انتقال آب به مزارع خود از لوله­ های از جنس فلز یا پلاستیک گرید پایین استفاده می­ کردند که موجب بروز مشکلات مختلفی می­ شدند. اما امروزه با تولید لوله­ های از جنس PVC و HDPE با کارایی و مقاومت بالاتر، این مشکلات تا حد زیادی رفع شده است. برخی از ویژگی­ های بارز لوله­ های PVC و HDPE عبارتند از: ضد خوردگی، سبک وزنی، مقاومت در برابر باکتری­ ها و مواد شیمیایی و طول عمر بالا.

انواع مختلفی از پوشش ­های گلخانه ­ای با خواص منحصر بفرد نیز از انواع پلیمرها مانند LDPE، EVA، EBA LLDPE و… ساخته می ­شوند. این پوشش ­ها از اتلاف نور و انرژی جلوگیری می­ کنند و شرایط گلخانه را در برابر تغییر شرایط آب و هوایی و رطوبت حفظ می ­کنند. با توجه به شرایط آب و هوایی هر کشور، فیلم گلخانه­ ای پلیمری با جنس و تعداد لایه­ های مناسب انتخاب می­ شود. پلیمرها همچنین به دلیل قیمت ارزان، بهداشتی بودن و قابلیت بازیافت، در ساخت سبدها و ظروف حمل و نگهداری محصولات کشاورزی در اندازه های مختلف مورد استفاده قرار می­ گیرند. تلاش روز افزون در توسعه انواع مختلف مواد بسته ­بندی به منظور افزایش اثربخشی آن ها در حفظ کیفیت مواد غذایی و افزایش زمان نگهداری صورت گرفته است.

 

واحد تحقیق و توسعه شرکت فناوران رنگدانه سپاهان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *