خطوط تولید لوله

قلب خطوط تولید لوله، اکسترودر آن هاست و شرایط نهایی محصول به انتقال پایدار جامد و ذوب همگن مواد، بستگی دارد. لوله های پلی اولفینی معمولا با اکسترودرهای تک پیچی تولید می شوند. با توجه به مهندسی فرایند و ابعاد آن، معیارهای زیر را باید در اکستروژن لوله ها در نظر گرفت:

  • گشتاورهای زیاد را برای بدست آوردن بیشترین مقدار خروجی به کار برد.
  • مذاب بدون داشتن نوسانات از اکسترودر خارج شود.
  • سرعت های خروجی زیاد را در سرعت های کم از چرخش پیچ ایجاد کرد، بدین ترتیب در ماده به علت تخریب یا شبکه ای شدن آن تغییری به وجود نمی آید.
  • دمای مذاب بهینه باشد.
  • شرایط فرایند انعطاف پذیر باشد
  • سایش قطعه ها حداقل باشد.

 

توسعه استفاده از اکسترودرهای تک پیچی در تولید لوله های پلی اولفینی به دلیل تحقق این دو هدف بهبود کیفیت مذاب یا محصول و افزایش بازده تولید انجام شد. برای اکسترودری با قطر پیچ مشخص، افزایش بازده تولید به معنی افزایش خروجی مذاب است. بدین منظور، اکسترودرهایی با طول D 25-30 که برای مدتی طولانی مناسب تشخیص داده می شدند به طول  D30-33   افزایش مقیاس دادند.این افزایش مقیاس، با افزایش نسبی در توان موتور و گشتاور پیچ همراه بوده است. طبق گزارشات، نتیجه افزایش مقیاس در طول سال های گذشته برای اکسترودری با قطر mm 90  موجب چهار برابر شدن تقریبی مقدار خروجی شده است.

تمام اکسترودر های تک پیچی که قابلیت نرم کردن جریان های بزرگی از مذاب را دارند، برای همگن کردن مذاب احتیاج به اجزای برشی و اختلاط دارند. بسته به نوع ماده و خواص نهایی محصول، از اجزای برشی برای پخش مناسب و از اجزای اختلاط برای انجام عمل اختلاط در جهت های طولی و عرضی مذاب استفاده می شود. هنگامی که احتیاج به همگن سازی بسیار زیاد وجود دارد، از مخلوط کن های دینامیکی بسیار موثر استفاده می شود که بخش های ثابت و چرخنده دارند. مخلوط کن های دینامیکی دارای حفره هایی در سیلندر و پیچ هستند که موجب تقسیم کردن و توزیع مواد می شوند. در نتیجه، این مخلوط کن ها برای افزودن مستربچ های رنگی یا افزودنی های مایع به مذاب پلیمر و پخش و همگن سازی آن ها ایده آل هستند.

 

واحد تحقیق و توسعه شرکت فناوران رنگدانه سپاهان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *