کامپاندینگ پلی استایرن و کوپلیمرهای استایرن

در بیشتر روش­‌های پلیمریزاسیون استایرن، پلی­‌استایرن تولید شده در حالت مذاب است. برای گرانول کردن این مذاب کافیست از ترکیب پمپ دنده‌­ای با واحد گرانول­‎ساز استفاده شود. واحد گرانول­‌ساز می­‌تواند از نوع رشته­‌ای تا سرعت 5 تن بر ساعت یا گرانول­‌ساز غرق در آب باشد. هدف اصلی در عملیات کامپاندینگ در واحدهای تولید پلی­‌استایرن، خارج کردن مونومر باقی‌مانده از پلیمریزاسیون تا کمتر از ppm 350 است. این مقدار برای استفاده این مواد در صنایع غذایی (ظروف یکبار مصرف) لازم است. برای خارج کردن مونومر باقی‌مانده واحدهای زیر استفاده می­‌شود:

  • دیگچه گرمایی مجهز به پمپ تخلیه کننده
  • تبخیرکننده­‌های فیلم نازک
  • اکسترودر تک مارپیچ
  • دیگچه گرمایی در ترکیب با یک اکسترودر
  • اکسترودر دومارپیچ همسوگرد

هنگامی که افزون بر کاهش مقدار مونومر باقی‌مانده، آمیزه­‌سازی افزودنی­‌هایی نظیر نرم­‌کننده، روان­‌کننده یا مستربچ رنگی مدنظر باشد، استفاده از ماشین‌های آمیزه­‌ساز مجهز به پیچ ضروری به نظر می­‌رسد.

اکسترودرهای تک مارپیچ قابلیت فراورش پلی­‌استایرن مقاوم به ضربه را تا حدود 5/3 تن بر ساعت دارند و مقدار مونومر باقیمانده را تا 2/0-5/0 درصد وزنی کاهش می­‌دهند.

اکسترودرهای دومارپیچ همسوگرد می­‌توانند مقدار استایرن باقی‌مانده را از 15% وزنی به ppm 350 با سرعت خروجی 2 تن بر ساعت کاهش دهند. در این واحد، اضافه کردن 2% وزنی آب از دو محل جداگانه به عنوان عامل جداکننده که به اسفنج شدن مواد و افزایش سرعت انتقال جرم و سرعت گاززدایی منجر می­‌شود نیز انجام می­‌شود.

برای پلیمرهای SAN و ABS مقدار آکریلونیتریل باقیمانده باید کمتر از ppm 5 باشد که این موضوع فقط با اکسترودر دو مارپیچ همسوگرد دست­‌یافتنی است.

 

واحد تحقیق و توسعه شرکت فناوران رنگدانه سپاهان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *