پدیده‌های ویسکوالاستیک 1

در انتهای اکسترودر دای وجود دارد که شکل نهایی محصول را تعیین می­‌کند. هدف اصلی از طراحی دای، ایجاد توزیع یکنواخت مذاب پلیمری در کانال­‌های مختلف است. به دنبال آن خروجی یکنواخت و با سرعت ثابت از دای به وجود می­‌آید.

برخی از اصول کلی که در طراحی دای باید در نظر گرفت به شرح زیر است:

  • نبود نقاط ماندگی و مرده در کانال جریان
  • سرعت پایداری در طول دای
  • باز و بسته کردن آسان
  • پرهیز از تغییر ابعاد ناگهانی در هندسه کانال جریان
  • استفاده از زاویه­‌های کم برای حالت‌­های واگرایی و همگرایی
  • داشتن طول لبه دای حدودا 10 برابر فاصله بین دو لبه

وجود ناپایداری­‌ها در دای به شدت بر ظاهر محصول اثر می­‌گذارد. چهار نوع از این گونه ناپایداری­‌ها عبارتند از پوست کوسه­‌ای (shark skin)، شکست مذاب (melt fracture)، تشدید کشش (draw resonance) و تورم دای (die swell)، که به اختصار به توضیح هرکدام خواهیم پرداخت.

پوست کوسه‎‌­ای

این نوع پدیده به شکل برجستگی­‌های منظم عمود بر جهت اکسترودر نمایان می‌­شود. در حالت خفیف­‌تر آن، روی محصول سطح نمدی ایجاد می­‌شود و هیچ سطح صاف و براقی روی محصول دیده نمی‌­شود. این پدیده اغلب در دهانه یا خروجی دای اتفاق می­‌افتد و وابسته به دما و سرعت خطی اکستروژن است. علت این پدیده را می­‌توان به شتاب گرفتن و افزایش ناگهانی سرعت محصول هنگام خروج از دای نسبت داد. اگر سرعت به یکباره افزایش پیدا کند، کشش زیادی در این ناحیه روی می‌­دهد، لایه­‌های سطحی پلیمر شکل خود را از دست می­‌دهند و سبب ایجاد برجستگی‌­های منظمی می‌­شوند که در نهایت منجر به ایجاد پدیده پوست کوسه‌­ای می­‌شود.

پلیمرهای با ویسکوزیته زیاد و توزیع وزن مولکولی باریک، بیشتر در معرض پدیده پوست کوسه­‌ای قرار می­‌گیرند.

برای جلوگیری و کاهش این مشکل، کاهش سرعت اکستروژن و افزایش دما به ویژه در ناحیه سر دای پیشنهاد می­‌شود. همچنین کارکرد در دماهای پایین­‌تر، استفاده از پلیمر با توزیع وزن مولکولی پهن و استفاده از روان کننده خارجی نیز به کاهش پدیده پوست کوسه­‌ای کمک می­‌کنند.

شکست مذاب

در پی ایجاد این پدیده، ظاهر محصول به شدت تحت تاثیر قرار می­‌گیرد و علاوه بر آن، توده مذاب پلیمری نیز دچار نقص می­‌شود. نتایج حاصل از تحقیقات نشان می­‌دهد که در پلیمرهای خطی، پدیده شکست مذاب در جریان برشی و در دهانه دای ایجاد می‌­شود در حالیکه پلیمرهای شاخه‌­ای شکست مذاب را در نواحی از کانال دای بروز می­‌دهند که حالت زاویه‌­دار دارند و جریان در آنجا همگرا می­‌شود. هرگاه تنش برشی روی دیواره از حالت بحرانی عبور کند، این پدیده اتفاق می­‌افتد.

برای تشریح شکست مذاب، سه سازوکار ارائه شده است:

  • تغییر شکل کشسانی بحرانی در ناحیه ورودی دای
  • کرنش کشسانی بحرانی
  • جریان چسبنده-لغزنده در دای

پس از ناحیه شکست مذاب که در تنش بحرانی اتفاق می‌­افتد، ناحیه ابر اکستروژن وجود دارد که در آن شکست مذاب اصلا اتفاق نمی­‌افتد. در این ناحیه لغزش نسبتا یکنواختی روی دیواره دای وجود دارد که از بروز پدیده شکست مذاب جلوگیری می­‌کند.

تشدید کشش

این پدیده زمانی رخ می‌دهد که سطح محصول خروجی به طور آزاد در معرض جریانی کششی قرار گیرد. در فرآیندهای نظیر فیلم دمشی و تولید الیاف این پدیده رخ می­‌دهد و نتیجه آن تغییرات دوره­‌ای منظم در ابعاد محصول است. در این فرآیندها هنگامی که استحکام کششی برای تغییر شکل محصول خروجی با افزایش تنش، کاهش می­‌یابد، پدیده تشدید کشش اتفاق می‌­افتد. در این حالت، مقدار ماده میان دای و واحد کشش با زمان تغییر می‌­کند، زیرا سرعت کشش اعمال شده به وسیله کشنده ثابت است، ولی ابعاد محصول به علت تغییر استحکام کششی و مقدار ماده تغییر می­‌کند. پدیده تشدید کشش پس از جامد شدن مذاب اتفاق نمی­‌افتد، زیرا در این حالت اندازه­‌های محصول ثابت شده‌­اند و تغییرات ابعادی به سختی انجام می­‌گیرد. در حالت مذاب، نسبت کشش بحرانی برای سیالاتی که رفتار نزدیک به سیالات نیوتنی دارند (مانند پلی­‌آمیدها و پلی‌­استر) حدود 20 و برای سیال­‌هایی که رفتار شدید شبه پلاستیکی نشان می­‌دهند (مانند PP، PS و PE)، حدود 3 است. دامنه تغییر ابعاد محصول بر اثر پدیده تشدید کشش با نسبت کشش افزایش می­‌یابد. پلیمرهایی که ویسکوزیته کششی آن‌ها با زمان یا کرنش افزایش می­‌یابد (مانند LDPE)، پدیده تشدید کشش را نشان نمی­‌دهند. پلیمرهایی که رفتار عکس دارند و با زمان یا کرنش، ویسکوزیته آن‌ها کاهش می‌­یابد، پدیده تشدید کشش را در نسبت­‌های کشش کم نشان می­‌دهند و در نسبت­‌های کشش زیاد، گسیخته می‌­شوند.

تورم دای

این پدیده پس از خروج از دای در فرآیند اکستروژن کاملا شناخته شده است. کشسانی مذاب بیشترین نقش را در به وجود آوردن تورم دارد. مذاب پلیمری در دای تغییر شکل می­‌دهد و مذاب برای بازیابی این تغییر شکل پس از خروج از دای متورم می‌­شود. از آنجا که بازیابی کشسان پدیده­ای وابسته به زمان است، در دای­‌های با لبه کوتاه مقدار زیادی از آن باقی می­‌ماند و در خارج از دای بازیابی می‌­شود که در نتیجه تورم بیشتری حاصل می­‌شود. برعکس در دای­‌های با لبه بلند مقدار زیادی از بازیابی کشسان در دای انجام می­‌گیرد و مقدار کم باقی مانده، تورم دای شایان توجهی ایجاد نمی­‌کند. مقدار کمی از تورم دای می‌تواند حاصل از تغییر توزیع سرعت مواد خروجی از دای باشد. تغییر توزیع سرعت از حالت سهمی گون به تخت مستقیم انجام می­‌گیرد.

عوامل زیادی روی مقدار تورم دای اثر دارند، ولی مهم­‌ترین آن‌ها اختلاف تنش عمودی اول بوده که به شدت وابسته به ساختار پلیمر است. بعضی از پلیمرها مانند PE تورم دای چشمگیری را نشان می­‌دهند (%300-100) و بعضی از پلیمرها مانند PVC حدود %20-10 تورم دای دارند. شاید یکی از دلایلی که PVC پلیمری محبوب برای تولید انواع مختلف پروفیل بوده، همین مقدار کم تورم دای آن است.

 

واحد تحقیق و توسعه شرکت فناوران رنگدانه سپاهان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *